Rennen of stilstaan?

Zo lijkt het tegenwoordig wel te zijn in onze maatschappij. Alles moet sneller. We kunnen contactloos betalen.  Dat scheelt weer 5 knopjes drukken. En dus weer tijd. Er zijn apps beschikbaar, hoorde ik laatst,  dat je kunt tanken zonder direct te hoeven betalen. Scheelt ook weer tijd…op Schiphol gezichtsherkenning, scheelt ook weer tijd. Etc. Etc. Sneller en sneller alles. Ik vraag me wel eens af wanneer we uit de bocht vliegen.

Er zijn ook mensen die lijken stil te staan. Dat zijn de mensen die we in onze race van het leven links laten liggen. Die het niet meer kunnen en willen volgen. Die meer en meer in een isolement komen. Waar het leven soms geen uitzicht meer lijkt te hebben.

Waar is het wandelen in deze tijd gebleven? Rustig verder gaan, tijd nemen om om je heen te kijken. Genieten van de mensen om je heen en toch vooruitgaan.  Een gesprek aan gaan met elkaar ipv even appen.

Zo wordt het geheel van de dagen van Henoch vijfenzestig jaar en driehonderd jaar. Henoch wandelt met God en dan is hij niet meer, want God heeft hem meegenomen. (Na. vert).

Wandelen met God…

Wat zullen ze met elkaar besproken hebben? Waarom nam God hem mee? Allerlei vragen die er in mij op dat moment opkomen. God is dus niet ver weg. Blijkbaar kan je met hem wandelen. Mooi dat God zo dicht bij wil zijn. Het woord wandelen staat er. Niet rennen, niet stilstaan.

En Jezus? Kunnen we met Hem wandelen? Ja. heel duidelijk! Jezus leert ons zelf om met Hem te wandelen. Om hem te volgen, om zelfs op hem te mogen gaan lijken. Dat is een weg die je mag kiezen om te gaan. Een makkelijke weg? Nee niet.  Wel een weg tot in de eeuwigheid. Een weg waarop je hoger en hoger mag komen.  Toen Jezus hier op aarde was waren er mensen bijna continu op uit om Hem ten val te brengen of gevangen te nemen. Maar Jezus ging door. Doorzag de aanvallen van de satan en zijn demonen. Hij bleef doorgaan, doorwandelen op de weg die Hij heeft gekozen om te gaan voor de mensheid.  Het doel te behalen. De redding van de mens. Jouw redding!

Jezus keek om zich heen. Hij heeft oog voor de mensen om zich heen. Jezus liet zich niet opjagen. In zijn leven van alledag niet, in zijn denken niet. Hij wandelde verder. Doelgericht.

Hij liet zich echter ook niet stilzetten door de listen en aanvallen van de tegenstander. Hij ging door. Hij wandelde verder. Doelgericht.

En jij? wat doe jij? Ga je mee in de race van deze tijd? Of laat je je stilzetten in je geloofsleven? Laat je je altijd door omstandigheden afleiden? Moet je mee met alles wat er volgens “de maatschappij” moet of geldt voor jou: Maar gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen?

Het bijzondere van de leeftijd van Henoch is dat er staat dat hij 365 jaar was toen hij weggenomen werd. 365 jaar. dat getal doet mij direct denken aan de dagen van een jaar. Het jaar rond…

Doordat Jezus zijn weg is gegaan zit hij nu aan de rechterhand van God Zijn vader. Die God wil ook jouw vader zijn. Jezus hertelde de relatie tussen God en de mens. Door toedoen in de geschiedenis van de satan en de keuzes van de mens kon het wandelen zoals Henoch met God wandelde niet meer.  Er kwamen profeten als “spreekbuis” van God. Men dwaalde steeds verder van God af. Door Jezus Is het weer mogelijk om met God te wandelen, om hem rechtstreeks te benaderen. Jezus is daarvoor de enige sleutel.

Nu jij? Ren jij in deze wereld? Ben je stilgezet? of zelfs afgedwaald? Dat hoeft allemaal niet. Je mag wandelen. Wandelen met Jezus…wandelen met God!

wandelen

WWJD2D? Ja, Jezus zou kiezen om te wandelen en oog hebben voor zijn omgeving.

 

18 juni 2018

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s