Wat eet ik?

(NOG EEN KEER DOORLEZEN EN AANPASSEN)

Voedsel, voeding, eten en drinken. Wat doen we dagelijks in ons mond, kauwen we op, drinken we en slikken we vervolgens door?

Ons lichaam heeft goede voeding nodig. Om goed te kunnen functioneren en lekker in ons vel te zitten moeten we ook zorgen dat we de juiste voeding krijgen.

Voeding, eten & drinken. Een hot item in deze tijd. Er is veel over te lezen. Ik heb het volgende vertrekpunt genomen:

Hoe heeft God, de schepper van de mens, voeding vanaf het begin, bij de schepping,  bedoeld? Wat is wijs te eten en wat is niet wijs te eten. Als Hij onze maker is, dan weet Hij ook wat het beste voedsel voor ons is. Dat is mijn vertrekpunt. Ik heb dan ook wat boeken gelezen die geschreven zijn met dat vertrekpunt en ik heb zelf ook mijn voedingspatroon langzaam aangepast. Eén boek waar je een aantal mooie gedachten en principes vindt is het boek: Het Genesis Dieet van Dr. Gordon S. Tesslerboek-genesis-dieet

Dit zijn mijn 10 tips:

God geeft in de bijbel instructies over welke dieren en planten als voeding bedoeld zijn voor de mens. Onderzoek dat eens en dan kan je er misschien iets mee doen.

  1. Zelf eet ik nagenoeg geen varkensvlees meer. Varkens zijn aaseters en eten dus alles wat ze tegenkomen. De afvalstoffen die varkens produceren verdwijnen grotendeels door de huid, via zweten, uit het lichaam. Wij eten vervolgens dat vlees.
  2. Verder zijn er een aantal schaal- of schelpdieren die ik logisch vind om niet te eten als je kijkt wat voor een functie/taak ze hebben gekregen bij de schepping. Mosselen, oesters en garnalen zijn dieren die de zeeën, oceanen filteren, schoonmaken. Waarom zou ik ze dan eten?
  3. Wit zout, witte suiker, witte vetten en witte bloem zijn producten waar alle voedingsstoffen uit zijn gehaald. Daarbij is veel zout en suiker niet goed. Ik adviseer om geen suiker en zout aan eten toe te voegen.
  4. Gebruik zoveel mogelijk natuurlijke producten waar geen conserveringsstoffen, smaakstoffen etc. aan toe zijn gevoegd. Het mooiste is om zo veel mogelijk biologische groenten en fruit te eten. Er van uitgaande dat die op een juiste en gezonde wijze zijn gekweekt en gegroeid.
  5. Eet met mate. Ik heb ooit gelezen dat Japanners stoppen met eten als ze zich zo’n 80% “vol” voelen. Een mooie gedachte. Wij zijn geneigd om net zo lang te eten tot we “propvol”zitten.
  6. Eet gevarieerd. Dit spreekt voor zich. Denk er aan dat je de juiste hoeveelheid voedingsstoffen dagelijks binnenkrijgt.
  7. Een tussendoortje kan natuurlijk maar wees selectief. In veel tussendoortjes zijn suikers toegevoegd. Een stukje pure chocolade met meer dan 70% cacao is ook een gezond tussendoortje.
  8. Een goed ontbijt is een belangrijke start van de dag.
  9. Denk er aan om voldoende te drinken maar wees ook met drank voorzichtig. Wees wijs met het gebruik van alcohol en koolzuurhoudende dranken. Controleer de hoeveelheid suiker dat vaak is toegevoegd. Te veel koffie is ook niet gezond. Verder heb ik jaren geleden mijzelf al afgeleerd om suiker toe te voegen aan thee of koffie. Een goede variant op melk is sojamelk, kokosmelk of amandelmelk.
  10. Een handje ongebrande noten iedere dag is gezond. Denk o.a. aan hazelnoten, amandelen, walnoten, pecannoten, paranoten etc. Ook handig als tussendoortje. Hier zitten veel voedingsstoffen in.

Ik ben geen voedingsdeskundige maar ben mij bewust dat voeding belangrijk is voor je lichaam. Vaak merken we invloeden pas geruime tijd later. Wees wijs met wat je door je mond naar binnen laat gaan.  Er is voldoende informatie over goede voeding voor handen, in boekenwinkels, op internet of bij voedingsdeskundigen.

Bovenstaande heeft mij in ieder geval geholpen bewuster met eten en drinken om te gaan. Misschien helpt het jou ook? Laten we bewust en bedachtzaam met ons lichaam omgaan. Het is een geschenk van God.

22/01/17

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s